Formål
Regnskove.dk har til formål, at give elever i grundskolens mellemste trin en forståelse for det væsentlige emne ”regnskove”, som samtidig har indbygget en tværfaglighed, der styrker elevernes indsigt i sammenhængene mellem de enkelte skolefag. Regnskove.dk er visuelt stærkt og ikke tekstmæssigt omfattende, og er derfor velegnet til at engagere de elever, der er bogligt svage, og i højere grad lærer gennem andre veje end de traditionelle, ikke mindst det visuelle udtryk. Regnskove.dk’s intention er derfor at være inkluderende i en undervisningsmæssig sammenhæng.
Baggrund
Regnskove.dk er et projekt, som opstod 1993 på basis af nogle personer med en fælles interesse for formidling via digitale medier. Før vi begyndte på projektet Regnskove var vi hverken erhvervsmæssigt eller organisatorisk involveret i emnet.
Regnskove.dk indgik et samarbejde med Zoologisk Have København, Danmarks Biblioteksskole (idag Det Informationsvidenskabelige Akademi, Københavns Universitet), Mediehuset København og IV-System, om at udvikle et interaktivt multimedieprojekt om regnskove. Det skulle give oplysninger om regnskovsproblematikken med dokumentation via billeder og lyd, og blandt andet opbygges som et supplement til Trope-Zoo i Zoologisk have, og medvirke til at uddybe de oplevelser og informationer, de besøgende får. Projektet har i øvrigt fået økonomisk støtte fra Tuborg-Fonden, Kulturfondet, Tilsynsrådet for zoologiske haver, Friluftsrådet samt Regnskovsgruppen Nepenthes. I 2012 fik regnskove.dk støtte af Ministeriet for Børn og Undervisnings tips- og lottomidler”, til opgradering af sitet til en tidsvarende digital platform. Det bevirker at sitet idag kan vises på alle devices (laptop, mobil, tablets og storskærme) og skærmtyper.